ANALISIS PELEBARAN RUAS JALAN CIOMAS - MANDALAWANGI
Keywords:
jalan, perkerasan, lalu lintasAbstract
Roads in Indonesia are constantly improving along with population growth, traffic flow and volume. Roads that have a function as a means of connecting between humans and land use in order to increase road capacity require widening. Jalan Ciomas - Mandalawangi is a provincial road which is always used as an alternative road to get to tourist areas around the site, currently the condition of the existing road width does not match provincial road standards where the minimum width is approximately 8 meters so that handling is needed by widening the Ciomas - Mandalawangi road section to facilitate traffic flow on this road section. The road widening plan uses the Pt-T-01-2002-B/AASTHO 1993 method. From the results of the analysis it can be concluded that the thickness of the Laston surface layer is AC-WC 4 cm, AC-BC 6 cm.
References
Anisarida, A. A., Hafudiansyah, E., & Kurniawan, E. (2020). Perencanaan Tebal Perkerasan Ruas Jalan A Di Kabupaten Lebak. Jurnal Teknik Sipil Cendekia (JTSC), 1(1), 1-14.
Anisarida, A. A., Prabowo, S., & Seran, E. N. B. (2023). METODE MEKANISTIK-EMPIRIS UNTUK MENGEVALUASI TEBAL PERKERASAN LENTUR MENGGUNAKAN PROGRAM (STUDI KASUS: JALAN CIBADAK-CIKIDANG-PELABUHAN RATU). JURNAL TEKNIK SIPIL CENDEKIA (JTSC), 4(1), 554-569.
Bina Marga. Spesifikasi Umum 2010. Direktorat Jendral Bina Marga. Departemen Pekerjaan Umum
Direktorat Jenderal Bina Marga. (1990). Tata Cara Pelaksanaan Survei Lalu Lintas No 01/T/BNKT/1990. Jakarta, Direktorat Jenderal Bina Marga.
Direktorat Jenderal Bina Marga. (1990). Tata Cara Inventarisasi Jalan dan Jembatan Kota No. 16/T/BNKT/1990. Jakarta, Pemerintah Republik Indonesia.
Departemen Pekerjaan Umum. (2006). Perencanaan Sistem Drainase Jalan. Jakarta, Pemerintah Republik Indonesia
Hamdani, D., & Anisarida, A. A. (2020). Identifikasi Kapasitas Ruas Jalan Letjen Ibrahim Adjie Sta. 3+ 100 Di Perlintasan Sebidang Kereta Api Kota Tasikmalaya. Jurnal Teknik Sipil Cendekia (JTSC), 1(1), 45-57.
Hafudiansyah, E., Musyafa, F., & Sekaryadi, Y. (2023). ANALISA KONDISI FUNGSIONAL JALAN DENGAN METODE SURVEI VISUAL, PSI DAN RCI SERTA ANALISA SISA UMUR LAYAN JALAN PADA RUAS JALAN SINDANGLAYA KOTA BANDUNG. JURNAL TEKNIK SIPIL CENDEKIA (JTSC), 4(1), 397-410.
Hernawan, H., & Anisarida, A. A. (2022). ANALISIS FAKTOR PENYEBAB KECELAKAAN RUAS JALAN LIMBANGAN MALANGBONG KABUPATEN GARUT. JURNAL TEKNIK SIPIL CENDEKIA (JTSC), 3(2), 353-358.
Pemerintah Republik Indonesia. (2002). Pedoman Desain Perkerasan Lentur Pd T 2002-B. Jakarta, Pemerintah Republik Indonesia.
Pemerintah Republik Indonesia. (2004). Undang Undang Nomor 38 Tahun 2004 Tentang Jalan. Jakarta, Pemerintah Republik Indonesia.
Pemerintah Republik Indonesia. (2006). Peraturan Pemerintah Nomor 34 Tahun 2006 Tentang Jalan. Jakarta, Pemerintah Republik Indonesia.
Pemerintah Republik Indonesia. (2007). Undang Undang Nomor 26 Tahun 2007 Tentang Penataan Ruang. Jakarta, Pemerintah Republik Indonesia.
Pemerintah Republik Indonesia. (2009). Undang Undang Nomor 22 Tahun 2009 Tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan. Jakarta, Pemerintah Republik Indonesia
Rusmayadi, D., & Anisarida, A. A. (2021). ANALISIS KINERJA JALAN MOHAMMAD TOHA DENGAN ATAU TANPA MARKA JALAN. JURNAL TEKNIK SIPIL CENDEKIA (JTSC), 2(1), 152-181.
Sukirman, S. (2010). Perencanaan Tebal Struktur Perkerasan Lentur. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).
Spesifikasi Umum Bina. (2018). Spesifikasi Umum 2018. Edaran Dirjen Bina Marga Nomor 02/SE/Db/2018, September
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 An An Anisarida, Lathifah Nasayyidah Sopian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.